Murid mana yang tidak suka belajar dalam keadaan bilik darjah yang cantik dan selesa kan??? Oleh demikian ayuh guru-guru muda sekalian kita BERTINDAK!!
- Pengurusan bilik darjah yang berkesan dapat memaksimumkan peluang pembelajarannya (Evertson, Emmet & Worshan,2006;Weinstein, 2006;Larivee, 2005; Weinstein & Mignano, 2007).
- Persekitaran pembelajaran yang kondusif ialah tempat murid dapat melibatkan diri, mengambil bahagian dan menumpukan perhatian dalam pembelajaran.
- Iklim yang dapat memotivasikan murid merujuk kepada suasana atau budaya yang dapat mewujudkan motif dalam diri murid untuk bertindak ke arah mencapai matlamat pembelajaran.
- Hal ini melibatkan pendekatan pengajaran, corak komunikasi, kemahiran guru dalam mengurus, mengawal murid dan aktiviti-aktiviti di dalam bilik darjah serta personaliti guru sendiri.
PERSEKITARAN FIZIKAL
Persekitaran fizikal dalam bilik darjah merangkumi
aspek-aspek yang berikut :
![]() |
![]() |
Sumber bahan pembelajaran
|
![]() |
Ruang/sudut pembelajaran
|
![]() |
Ruang pada dinding
|
![]() |
Pencahayaan, pengudaraan dan perabot
|
![]() |
Kebersihan
|
No comments:
Post a Comment