CIKGU-CIKGU SEMUA..MARI KITA LIHAT PANDUAN PENGGUNAAN BILIK DARJAH YANG BAIK .....
Susunan bilik darjah yang
membenarkan guru memantau dengan mudah dan cepat
· · Peluang
kontak mata antara guru dengan murid
Kedudukan guru berhampiran
dengan murid
· Peluang kepada guru berinteraksi dengan murid-muridnya
· Peluang kepada guru berinteraksi dengan murid-muridnya
Pemandangan murid mesti
jelas dan tidak terhalang
· Murid mesti dapat melihat persembahan guru dengan mudah tanpa mengalih kerusi atau berdiri.
Ruang trafik yang selesa
· Pergerakan keluar masuk di dalam bilik darjah yang sesuai, murid-murid bergerak untuk mengambil bahan pembelajaran di sudut pembelajaran kelas mereka dan semasa aktiviti kumpulan dengan baik
Akses mudah kepada sumber bahan pembelajaran
· Memudahkan murid mengambil bahan pembelajaran dan menggunakannya.
· Memberikan peluang kepada guru untuk mengajar murid cara menyimpan bahan dengan tersusun bagi memupuk sikap bertanggungjawab ke atasa bahan pembelajaran dalam bilik darjah
Ruang pada dinding
· Ruang maklumat kelas iaitu jadual waktu kelas, jadual bertugas, peraturan bilik darjah, carta organisasi serta senarai nama murid di kelas tersebut
· Ruang untuk menampal hasil kerja murid, maklumat tentang aktiviti kelas, tarikh hari jadi atau gambar murid-murid di dalam kelas tersebut.
· Murid mesti dapat melihat persembahan guru dengan mudah tanpa mengalih kerusi atau berdiri.
Ruang trafik yang selesa
· Pergerakan keluar masuk di dalam bilik darjah yang sesuai, murid-murid bergerak untuk mengambil bahan pembelajaran di sudut pembelajaran kelas mereka dan semasa aktiviti kumpulan dengan baik
Akses mudah kepada sumber bahan pembelajaran
· Memudahkan murid mengambil bahan pembelajaran dan menggunakannya.
· Memberikan peluang kepada guru untuk mengajar murid cara menyimpan bahan dengan tersusun bagi memupuk sikap bertanggungjawab ke atasa bahan pembelajaran dalam bilik darjah
Ruang pada dinding
· Ruang maklumat kelas iaitu jadual waktu kelas, jadual bertugas, peraturan bilik darjah, carta organisasi serta senarai nama murid di kelas tersebut
· Ruang untuk menampal hasil kerja murid, maklumat tentang aktiviti kelas, tarikh hari jadi atau gambar murid-murid di dalam kelas tersebut.
Beri perhatian kepada
pencahayaan, pengudaraan dan perabot
· Guru memastikan alat elektrik berfungsi dan melaporkan kepada pihak bertanggungjawab di sekolah untuk pembaikan sekirannya alatan tersebut rosak
· Kerusi dan meja mesti mencukupi dan berada dalam keadaan yang baik dan selamat.
· Guru memastikan alat elektrik berfungsi dan melaporkan kepada pihak bertanggungjawab di sekolah untuk pembaikan sekirannya alatan tersebut rosak
· Kerusi dan meja mesti mencukupi dan berada dalam keadaan yang baik dan selamat.
No comments:
Post a Comment